Home » firma Czechy » Nowe zasady kupna, sprzedaży i reklamacji

Nowe zasady kupna, sprzedaży i reklamacji

Jak wspominaliśmy jakiś czas temu w życie wszedł nowy kodeks cywilny. Przyjrzymy się dzisiaj co zmieniło się w umowach zakupu i reklamacjach. Poniższe informacje mogą być przydatne zarówno dla Polaków mieszkających w Czechach jak i w szczególności firm prowadzących sprzedaż internetową na terenie Czech.

Zgodnie z nowym kodeksem umowy muszą być proste. W celu zapoznania się z umową nie trzeba będzie już mieć skończoną szkołę wyższą i korzystać z lupy w celu odczytania drobnych „kruczków”.

Umowy z bankami, operatorami, firmami ubezpieczeniowymi

W nowym kodeksie zakazane zostało korzystanie z małych liter, małego druku, które często stanowiło uzupełnienie umów. Umów nie ma obowiązku podpisywać w siedzibie firmy, można spokojnie ją przejrzeć w domu i dopiero podpisać. Zasady te dotyczą wszystkich umów bankowych, z operatorami medialnymi, zakładami energetycznymi, firmami ubezpieczeniowymi, pożyczkowymi, leasingowymi, itp. Kodeks mówi wręcz, że umowy musza być przygotowane ze „zdrowym rozsądkiem”, tak aby była zrozumiała dla każdego. Bardziej skomplikowane rzeczy muszą być wyjaśnione np. w załączniku do regulaminu. Jeśli warunki te nie zostaną spełnione sąd może uznać umowę za nieważną.

Umowy z wykonawcami remontów

W przypadku modernizacji mieszkania, domu podpisana umowa na wykonywane roboty pozwala:

Gwarancje na usterki wykonanych remontów do 2 lat, a na dokumentację projektową do 5 lat. W umowie będzie można zawrzeć wiele elementów wykonywanych remontów i modernizacji. Będzie możliwość zmiany ustne umów pisemnych niektórych elementów np. w umowie było położenie płytek kafelkowych o wymiarach 20×20 cm, będzie można ustnie zmienić to na płytki 30×30 cm.

Jeśli w umowie będzie ustalona cena remontu lub modernizacji to wzrost ceny nie może być większy niż 10%. Po przekroczeniu różnicy 10% będzie możliwość odstąpienia od umowy.

Wykonawca nie musi sam wykonywać pracy może zlecić ją podwykonawcy.

Zakup na giełdzie, bazarze w lombardzie.

Nowe prawo będzie chroniło kupujących przed zakupem przedmiotów kradzionych. Przykładowo jeśli na giełdzie kupimy samochód kradziony to do 3 lat od daty zakupu będziemy musieli go zwrócić, ale od kupującego będziemy mogli domagać się zwrotu zakupu. Nowością jest to, że po 3 latach twoje prawa własności są chronione i nie zwrócimy już samochodu.

Reklamacje w sklepach

Z kodeksu znika wyrażenie „gwarancja prawna” w zamian pojawia się prawo „z wadliwego wykonania”. Co do zasady tutaj nie następują większe zmiany. Gwarancja obejmuje 2 lata, podczas których istnieje obowiązek naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Jeśli na opakowaniu lub w informacji gwarancja jest dłuższa niż 2 lata to taka gwarancja ma pierwszeństwo nad gwarancją dwuletnią, np. gwarancja 5 lat dla samochodów.

Pożyczki

W nowym kodeksie jest większa ochrona przed lichwą. Nie będzie można wykorzystać problemów finansowych do naliczania dodatkowych opłat jak nienależne odsetki, kary. W takim przypadku będzie można skierować sprawę do sądu o unieważnienie jej.

Sklepy internetowe

Tak jak do tej pory zostaje termin 14 dni do zwrotu towaru zakupionego przez Internet lub telefonicznie bez podania przyczyny od daty zawarcia umowy lub dostarczenia. Nowością jest, że o zwrocie towaru można poinformować za pomocą np. formularza na stronie www sklepu co jest wystarczające od odstąpienia umowy zakupu.

Nabywca ma 14 dni na zwrot towaru od dnia powiadomienia sklepu od odstąpienia zakupu towaru.

E – sklep musi zwrócić pieniądze w ciągu 14 dni od daty poinformowania od odstąpienia zakupu towaru w taki sam sposób w jaki nastąpiła zapłata, chyba że w umowie będzie zawarta klauzula, że w przypadku płatności kartą pieniądze zostaną zwrócone przelewem na konto.

Konsument jest odpowiedzialny za towar zwracany. Jeśli towar został zniszczony lub użyty może być obniżona kwota zwrotu o kwotę zużycia lub zniszczenia.

E – sklep może wymagać zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu

Sprzedaż podczas akcji pokazowych

Organizując akcje sprzedażowe z pokazem dla osób starszych istnieje obowiązek zgłoszenia takiego pokazu do inspekcji kontroli sprzedaży minimum 10 dni przed planowanym pokazem z informacją gdzie będzie odbywać się akcja oraz co będzie sprzedawane, pokazywane. Niedostosowanie się do tych wymogów będzie wiązało się z karą w wysokości 5 mln CZK. Nabyty towar podczas takich pokazów będzie można zwrócić bez ponoszenia żadnych kosztów i podawania przyczyny do 14 dni od zakupu, nawet przy bezpośredniej sprzedaży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Masz pytanie? Wyślij do nas email ! Porazmawiaj z nami !

← Prev Step

Dziękujemy za kontakt. Odezwiemy się tak szybko jak to będzie możliwe.

Please provide a valid name, email, and question.

Powered by LivelyChat
Powered by LivelyChat Delete History